Τα καλύτερα tips Φωτογράφισης Φαγητού από 3 επαγγελματίες του είδους

Σχεδόν κάθε επαγγελματίας μάγειρας ή ΣΕΦ, σήμερα, λατρεύει να φωτογραφίζει κάθε στιγμή, τόσο από την προετοιμασία όσο και από το τελικό αποτέλεσμα του φαγητού τους, ανεβάζοντάς την φυσικά στα social media. Ακόμα όμως και αν δεν είστε επαγγελματίας ή δεν διατηρείτε κάποιο φωτογραφικό blog, σίγουρα θα θέλατε να μοιραστείτε την υπέροχη τούρτα που μόλις φτιάξατε, στα social media.

Επαγγελματίας ή μη, κάθε φωτογράφος διαθέτει συνεχώς περιθώρια για βελτίωση, για αυτό ζητήσαμε από 3 επαγγελματίες φωτογράφους, που ασχολούνται με τη φωτογράφιση φαγητού, να μοιραστούν μαζί μας την πιο σπουδαία συμβουλή που έχουν να δώσουν σε κάθε καινούριο φωτογράφο φαγητού. Τους ζητήσαμε, επίσης, να μοιραστούν τόσο το αγαπημένο τους μέρος εξοπλισμού (εκτός της κάμερας), όσο και το φαγητό που οι ίδιοι λατρεύουν να φωτογραφίζουν περισσότερο.

Αρχικά όμως, ας κάνουμε μια μικρή εισαγωγή για τον κάθε επαγγελματία.

  • Ο Andrew Scrivani είναι ένας επαγγελματίας φωτογράφος και blogger του οποίου η δουλειά εμφανίζεται σχεδόν κάθε εβδομάδα στην εφημερίδα του The New York Times. Λατρέυουμε τον Andrew για το μοναδικό στυλ και την επιλογή των χρωμάτων του!
  • Ο Michael Natkin είναι ο blogger πίσω από το Herbivoracious, ένας αυτοδίδακτος φωτογράφος που για την ώρα ασχολείται με τη φωτογραφία προκειμένου να δημιουργήσει το πρώτο του βιβλίο.
  • Η Sandra Krock είναι επίσης μια blogger της οποίας η δουλειά εμφανίζετε συχνά στο The Kitchn. Έχει συνεργαστεί αρκετές φορές με το New York Times, καθώς επίσης οι φωτογραφίες της έχουν κοσμίσει αναρίθμητα βιβλία συνταγών.

Ας προχωρήσουμε στα tips:

Αν υπήρχε κάτι μεγάλο και μοναδικό που θα μπορούσε να κάνει ένας νέος φωτογράφος για να δημιουργήσει καλύτερες φωτογραφίες, ποιο θα ήταν αυτό;

Andrew: Το συχνότερο λάθος που παρατηρώ νέους φωτογράφους να κάνουν κατά την φωτογράφιση φαγητού, είναι να μην δίνουν την απαραίτητη σημασία στις συνθήκες του φωτισμού. Υπάρχουν φωτογραφίες στο διαδίκτυο που μπορεί διαθέτουν ένα υπέροχο composition, ωστόσο μετά λύπης μου παρατηρώ πως είναι over, under ή ακόμη και λανθασμένα exposed. Το μεγαλύτερο κομμάτι της φωτογραφίας γενικά έχει να κάνει με την κατανόηση και χειραγώγηση του ίδιου του φωτός που είναι διαθέσιμο, αξιοποιώντας τόσο τις δυνατότητες της κάμερας όσο και του φακού που διαθέτονται. Σίγουρα ένα καλύτερο σετ εξοπλισμού είναι πάντα ευπρόσδεκτο, σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να αποτελέσει αντικαταστήσει την βαθύτερη φωτογραφική γνώση και κατανόηση.

 

Michael: Σταθεροποιήστε την κάμερά σας. Εάν είναι αδύνατη η χρήση τρίποδου, προσπαθήστε να βρείτε επιπλέον στήριξη ακουμπώντας σε μια καρέκλα ή πάνω σε έναν τοίχο. Μη φοβάστε, το φαγητό σας δεν πρόκειται να πάει πουθενά, αλλά διατηρώντας την κάμερα σταθερή θα αποφύγετε μια πιθανόν «κουνημένη» φωτογραφία.

Μελετήστε καλά τις ρυθμίσεις τις μηχανής σας προκειμένου χρησιμοποιήσετε το μεγαλύτερο δυνατό διάφραγμα, το οποίο και θα σας χαρίσει ενυπωσιακό μικρό βάθος πεδίου. Επίσης, υπάρχουν πολλά φαγητά που τείνουν να δείχνουν περισσότερο εντυπωσιακά όταν μόνο το ένα τους μέρος βρίσκεται σε εστίαση. Μην ξεχνάτε να ρυθμίζετε την ισορροπία του λευκού σε κάθε φωτογραφία σας, είτε αυτό γίνεται από την κάμερα κατά την διάρκεια της φωτογράφισης αλλά είτε γίνεται έπειτα από κάποιο πρόγραμμα για το post processing (καλή ιδέα αν χρησιμοποιείτε τη μορφή αρχείου RAW). Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν θα θέλατε να καταλήξετε με ένα όμορφο πιάτο το οποίο όμως θα ήταν γεμάτο ανεπιθύμητους μπλε ή πορτοκαλί τόνους.

Μην χρησιμοποιείται ποτέ το ενσωματωμένο flash που διαθέτει η μηχανή σας. Το τελευταίο, τείνει να δημιουργεί τραχιές λεπτομέρειες τόσο στα Highlights όσο και στα shadows.

Τραβάτε φωτογραφίες σε μορφή RAW όπου αυτό είναι δυνατόν. Χρησιμοποιώντας τη μορφή RAW σε κάθε φωτογραφία σας θα έχετε διαθέσιμα όλα τα «συστατικά» που χρησιμοποιήθηκαν για να συνθέσουν αρχικά τη φωτογραφία, προκειμένου να τα «μαγειρέψετε» εσείς ξανά όπως θέλετε με τη βοήθεια του υπολογιστή σας. Χρησιμοποιώντας ένα RAW αρχείο σε αντίθεση με ένα JPEG, κατά την επεξεργασία, θα χάσετε τη λιγότερη δυνατή ποιότητα και θα εισάγεται το λιγότερο δυνατό θόρυβο στη φωτογραφία σας.

Αρχικά πραγματοποιήστε μερικές λήψεις «ασφαλείας», φωτογραφίζοντας το πιάτο από ψηλά, υπό γωνία 45 μοιρών και οριζόντια. Έπειτα προχωρήστε πιο κοντά στο πιάτο σας και δοκιμάστε μερικές πιο προκλητικές λήψεις όπου θα φαίνεται η λεπτομέρεια του πιάτου. Παίζοντας με το φωτισμό θα κατορθώσετε να δημιουργήσετε ένα πιο δραματικό αποτέλεσμα στα highlights και στα shadows. Αντικειμενικά δεν είναι κόπος να τραβήξετε 20 ή 50 φωτογραφίες από ένα πιάτο με φαγητό, προκειμένου να διαλέξετε στη συνέχεια την καλύτερη.

 

Sabra: Το ένα και μοναδικό στη φωτογραφία, αποτελεί αδιαμφισβήτητα η καλύτερη δυνατή κατανόηση του φωτός και ο τρόπος που αυτό επιδρά τόσο στο ίδιο το φαγητό όσο και στα υπόλοιπα αντικείμενα που βρίσκονται στο τραπέζι. Εάν χρησιμοποιείτε φυσικό φως για τις φωτογραφίες σας, καλό θα ήταν να πειραματιστείτε με τα εξής: φωτογραφίζοντας σε διαφορετικές ώρες μέσα στην ημέρα, δοκιμάζοντας τις διαφορετικές κατευθύνσεις του φωτός (N, S, E, W) και παίζοντας με τις γωνίες του φωτός σε σχέση με το φαγητό σας. Αφού κατανοήσετε τα βασικά παίζοντας με το φως, έπειτα προσπαθήστε να το περιορίσετε ή χρησιμοποιήσετε τις αντανακλάσεις του προς όφελός σας. Μη φοβάστε να πειραματιστείτε!

 

Εκτός από την ίδια κάμερα, ποιο θα λέγατε πως αποτελεί το σπουδαιότερο κομμάτι εξοπλισμού ή εργαλείο για έναν νέο φωτογράφο φαγητού;

Andrew: Μετά την ίδια την κάμερα, το επόμενο σημαντικό κομμάτι εξοπλισμού για έναν νέο φωτογράφο φαγητού, είναι ένας φακός macro μεσαίας εστιακής απόστασης ο οποίος θα τα πηγαίνει καλά με τα ανοιχτά διαφράγματα. Ο φακός που χρησιμοποιώ συχνά και έχει μετατραπεί στο σημαντικότερο φακό για τη δουλειά μου, είναι ο 50mm macro 2.5 της Canon.

 

Michael: Το πιο χρήσιμο αλλά και οικονομικό κομμάτι εξοπλισμού που μπορείτε να αποκτήσετε είναι ένα πτυσσόμενο ανακλαστικό φωτός που έχει τη μια του μεριά καλυμμένη με λευκό και την άλλη με χρυσό χρώμα. Αυτός ο ανακλαστήρας φωτός θα σας επιτρέψει να γεμίσετε με φως τις σκούρες περιοχές της φωτογραφίας σας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν φίλο ή το βοηθό σας προκειμένου να το κρατήσει προς τη σωστή κατεύθυνση, να χρησιμοποιήστε έναν σφιγκτήρα ή απλά να τοποθετήσετε την κάμερά σας σε ένα τρίποδο και να ενεργοποιήσετε την αντίστροφη μέτρηση προκειμένου να το κάνετε μόνος σας.

Εάν διαθέτετε την οικονομική άνεση, τότε τόσο τα επαγγελματικά τρίποδα και τα συστήματα φωτισμού, όσο και οι καλύτεροι φακοί μπορούν όλα να αποτελέσουν εξαιρετικές επιλογές για επένδυση. Η συμβουλή μου: μην μπείτε στον κόπο να αγοράσετε περισσότερο εξοπλισμό, κάνοντας οικονομία και επιλέγοντας ημι-επαγγελματικές λύσεις. Το πιο πιθανό είναι πως θα σας κουράσουν και θα σας απογοητεύσουν. Είναι καλύτερα να κάνετε υπομονή και να αγοράζετε ένα κομμάτι ποιοτικού και επαγγελματικού εξοπλισμού τη φορά, που θα είσαστε σίγουροι πως θα φανεί αντάξιο των προσδοκιών σας.

 

Sabra: Ένα τρίποδο. Είναι σχεδόν αδύνατο να φωτογραφίσεις ένα πιάτο χωρίς τη χρήση κάποιου τρίποδου για δύο λόγους: Εάν χρησιμοποιείται φυσικό φως για τη φωτογράφιση σίγουρα θα χρειαστεί να ορίσετε μικρή ταχύτητα στο κλείστρο σας, κάτι το οποίο δεν μπορείτε να κάνετε με τα χέρια σας διατηρώντας παράλληλα την ευκρίνεια και την καθαρότητα της φωτογραφίας. Επίσης, η φωτογράφιση φαγητού έχει να κάνει αρκετά με την προσθήκη και αφαίρεση μικρών λεπτομερειών. Δεν μπορείτε να δημιουργήσετε πανομοιότυπες επαναλαμβανόμενες φωτογραφίες χωρίς τη βοήθεια κάποιου τρίποδου.

Ποιο είναι το είδος φαγητού που αγαπάτε να φωτογραφίζετε περισσότερο;

Andrew: Με μεγάλη διαφορά, λατρεύω να φωτογραφίζω οτιδήποτε αφορά το επιδόρπιο. Τα γλυκά είναι σχεδόν πάντα αισθησιακά, διαθέτουν χρώματα, αρχιτεκτονική και αγαπιούνται από όλο τον κόσμο. Είμαι αρκετά ενθουσιώδης όταν φωτογραφίζω γλυκά καθώς συχνά δημιουργούν εντυπωσιακές φωτογραφίες που οδηγούν σε ευχαριστημένο προσωπικό και πελάτες.

 

Michael: Eίναι πάντα ωραίο για το φαγητό να διαθέτει ποικιλία σε διαφορετικά χρώματα και υφές. Ωστόσο, όταν έχετε να κάνετε κάποιο φαγητό μονότονου χρώματος όπως το καφέ, εκεί είναι που χρειάζεται να γίνετε περισσότερο δημιουργικοί με τα υπόλοιπα στοιχεία, προκειμένου να αποτυπώσετε μια λαχταριστή φωτογραφία.

 

Sabra: Αγαπώ κυριολεκτικά τα πάντα, ωστόσο αν έιχα να επιλέξω μόνο ένα, αυτό θα ήταν σίγουρα κάτι ψημένο στο φούρνο! Θεωρώ πως οτιδήποτε βγαίνει αχνιστό από έναν φούρνο μπορεί πραγματικά να μας μιλήσει μέσα από τη φωτογραφία.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *