7 tips για καλύτερο food styling στις φωτογραφίες σας

Η φωτογράφιση φαγητού είναι κάτι πολύ παραπάνω από «απλές φωτογραφίες» με θέμα το ίδιο το φαγητό. Δεν είναι τυχαίο πως στη φωτογράφιση φαγητού πλέον εμπλέκονται σπουδαίοι και πραγματικοί επαγγελματίες σχετικά με styling, προκειμένου να δημιουργηθούν λήψεις όσο το δυνατόν περισσότερο τέλειες, όπως εκείνες που θα βλέπατε σε κάποιο περιοδικό ή μια τηλεοπτική διαφήμιση.

Η δουλειά των τελευταίων μπορεί να ασκήσει μεγάλη επιρροή τόσο στο μαγείρεμα και σερβίρισμα του φαγητού, όσο και στην επιλογή των συνοδευτικών και την οργάνωση ολόκληρου του τραπεζιού όπου θα τοποθετηθεί το προϊόν.

Οι Stylists «προετοιμάζουν το φαγητό με τρόπο κατάλληλο ώστε δείχνει όσο το δυνατόν καλύτερα και ταυτόχρονα να είναι σε θέση να πει μια ιστορία. Έπειτα, είναι στο χέρι του φωτογράφου να εξασφαλίσει τον κατάλληλο φωτισμό, την βέλτιστη τοποθέτηση των  στοιχείων το τέλειο καδράρισμα  προκειμένου να μεταφέρει αυτό το feeling στην τελική φωτογραφία.» αναφέρει η Visual Editor του Serious Eats, Vicky Wasik.

Πως θα μπορούσε όμως να μοιάζει μια τέτοια επαγγελματική διαδικασία από την αρχή μέχρι το τέλος της; Καθίσαμε μαζί με τον επαγγελματία food stylist Jason Schreiber, με ονόματα όπως η Martha Stewart, το Bon Appetit και το Food Network στο πελατολόγιο του, προκειμένου να μάθουμε. Για να μας καθοδηγήσει στη φιλοσοφία του, ο Shreider μας έφτιαξε μια απλή τάρτα με φρούτα και δαμάσκηνα και έπειτα μας έδειξε τον τρόπο για να της δώσουμε στυλ βήμα προς βήμα. Παρακάτω ακολουθούν οι κορυφαίες από τις προτάσεις του Shreider, οι οποίες θα βοηθήσουν κάθε σπιτικό μάγειρα, και όχι μόνο, να ανεβάσει το φωτογραφικό του επίπεδο.

1. Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στη διαλογή και προετοιμασία των υλικών σας.

Όταν προσπαθείτε να φωτογραφίσετε ένα πιάτο με επαγγελματικό τρόπο, και όχι απλά να δημοσιεύσετε κάτι που τρώτε σε ένα καθημερινό post του Facebook, η εμφάνιση καθενός εκ των υλικών που  επρόκειτο να χρησιμοποιήσετε αποκτά ιδιαίτερη σημασία. «Δε χρειάζεται να είναι όλα τέλεια», σημειώνει ο Schreiber, «ωστόσο, επιλέξτε υλικά που δεν έχουν εμφανή ψεγάδια ή παραμορφωμένο σχήμα, ειδικά εάν πρόκειται να τα προβάλλεται ατόφια». Όσον αφορά το δημιουργικό κομμάτι, ο Schreiber προτείνει μια επίσκεψη στην Λαϊκή αγορά όπου υπάρχει μεγαλύτερη ποικιλία προϊόντων και συνεπώς περισσότερες ευκαιρίες για έμπνευση (όπως τα πολύχρωμα σταφύλια της παραπάνω φωτογραφίας).

Όσο για την επιλογή της πρωτεϊνικής πηγής, σας προτείνουμε την εύρεση ενός έμπιστου κρεοπωλείου. Για παράδειγμα, παρόλο που σχεδόν όλα τα κομμάτια κοτόπουλου μπορεί να φαίνονται γυαλιστερά και όμορφα πίσω από μια πλαστική συσκευασία, συχνά  όταν ανοίγετε τη συσκευασία είναι που καταλαβαίνετε πως τελικά είναι χοντροκομμένα και χωρίς λείες γωνίες, κάτι το οποίο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά το τελικό αποτέλεσμα της φωτογραφίας σας.

Από τη στιγμή που θα έχετε όλα τα υλικά στα χέρια σας, μπορείτε να αρχίσετε να σκέφτεστε τον τρόπο με τον οποίο θα τα χρησιμοποιήσετε.

Όπως ήδη φαντάζεστε, όταν μιλάμε για φωτογραφίες, υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις κατά τις οποίες κρίνεται αναγκαίο να γίνουν κάποιες «θυσίες» στη γεύση προκειμένου να επιτευχθεί το βέλτιστο αποτέλεσμα, συμπληρώνει ο Shreider.

Για παράδειγμα, για τη συγκεκριμένη συνταγή χρησιμοποίησε μη ώριμα δαμάσκηνα τα οποία τείνουν να κρατούν καλύτερα το αρχικό τους σχήμα μετά το ψήσιμο. Επίσης, παρόλο που κόβοντάς τα όλα στις ίδιες διαστάσεις θα μπορούσε να οδηγήσει σε ένα ομοιόμορφο μαγείρεμα και κατανομή των γεύσεων, προτίμησε να κόψει κάποια από αυτά σε 4, άλλα σε 3 και άλλα σε 2 κομμάτια. Με αυτό τον τρόπο κατόρθωσε να δημιουργήσει ένα περισσότερο ενδιαφέρον και λιγότερο «στημένο» αποτέλεσμα, το οποίο έχει την ικανότητα να αιχμαλωτίσει τη ματιά και να διατηρήσει το ενδιαφέρον του παρατηρητή.

2. Δείξτε, μην γράφετε.

O Shreider σας προτείνει να αφήσετε την φωτογραφία σας να εκφράσει όσο το δυνατό περισσότερο το πιάτο το οποίο αντιπροσωπεύει. «Μερικές φορές», λέει, «η διαδικασία είναι περισσότερο διασκεδαστική και ενδιαφέρουσα από το ίδιο το τελικό προϊόν. Συνεπώς θα ήταν και περισσότερο ενδιαφέρον, εάν κατά το τρίψιμο των μπαχαρικών, μπορούσατε να δείξετε ξεχωριστά ένα ένα τα μπαχάρια να μετρώνται, παρά να τα δείξετε απλά τοποθετημένα όλα μαζί σε ένα μπόλ.»

Υπάρχουν και άλλες περιπτώσεις (σαν αυτή της τάρτας μας) κατά τις οποίες η διαδικασία παρασκευής είναι όντως βαρετή ή απλά μη ενδιαφέρουσα. Γι αυτό ακριβώς το λόγο ο Schreiber επέλεξε να την παρουσιάσει χρησιμοποιώντας διασκορπισμένα δαμάσκηνα στο background και ανάμεσά τους ένα μικρό λεμόνι.

3. Παραμείνετε ρεαλιστικοί

Υπάρχουν οι καλές ιδέες για γαρνιτούρα, και εκείνες που δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη λογική. «Το φαγητό πρέπει πάντα να δείχνει εδώδιμο» τονίζει. «Εάν δεν μπορείτε να φανταστείτε να το βάζετε στο στόμα σας, τότε πιθανόν δε το έχετε παρουσιάσει σωστά.» Γαρνιτούρες που έχουν επιλεχθεί βιαστικά και με ακατάλληλο τρόπο είναι περισσότερο πιθανόν να προκαλέσουν σύγχυση στον παρατηρητή παρά να αναδείξουν ένα πιάτο. Παρατηρείστε πως αλλάζει το αποτέλεσμα της φωτογραφίας κατά την προσθήκη ολόκληρων κλαδιών θυμαριού επάνω στην τάρτα.

4. Γίνετε ακατάστατοι. Όχι όμως «βρώμικοι».

Όλοι λατρεύουμε μια μικρή ακαταστασία όταν χαζεύουμε μια φωτογραφία φαγητού. Έχει την ικανότητα να μεταδίδει την ενέργεια, το δυναμισμό και την ασυναγώνιστη απόλαυση που μπορεί να προσφέρει η ώρα του φαγητού. Ωστόσο, υπάρχει διαφορά μεταξύ της επιθυμητής «ακαταστασίας» όπως αυτή που μπορεί να προσφέρει το λιωμένο παγωτό πάνω σε ένα scoop, και της ανεπιθύμητης ακαταστασίας που μας θυμίζει ένας λεκές από λάδι πάνω σε στην μπλούζα ή το παντελόνι μας. Εάν πρόκειται να υιοθετήσετε την ακαταστασία στις φωτογραφίες σας, τότε φροντίστε να σας κάνει να πεινάτε περισσότερο.

5. Πείτε μια ιστορία

Η δουλειά ενός food stylist δεν είναι μόνο να κάνει το φαγητό να δείχνει νόστιμο, αλλά να το κάνει επίσης να φαίνεται και «ζωντανό». «Φωτογραφίζετε ένα πιάτο για ένα ακριβό εστιατόριο;», ρωτάει ο Shreider. «Πρόκειται για ένα οικογενειακό γεύμα; Δείπνο για δύο;». Με άλλα λόγια, προσπαθήστε να κρατήσετε τόσο τα χρώματα και το placement των αντικειμένων όσο και την ποσότητα του σερβιρίσματος, σε μια ισορροπία με τον χώρο για τον οποίο προορίζεται το ίδιο το πιάτο. Λίγο παραπάνω θα προσέξετε πως δοκιμάσαμε μια ποικιλία επιφανειών για την τάρτα μας, και παρόλο που ήταν όλες αισθητικά ενδιαφέρουσες, εκείνη η οποία τελικά επιλέξαμε (κάτω δεξιά) ήταν και εκείνη που είχε την ικανότητα να εκφράσει καλύτερα τις εποχιακές ιδιότητες του συγκεκριμένου πιάτου.

Θα μπορούσαμε να είχαμε αφήσει την τελική φωτογραφία ακριβώς σε αυτό το σημείο: είναι ήδη μια σχεδόν τέλεια και ενδιαφέρουσα φωτογραφία άλλωστε. Ωστόσο, ο Shreider μας ενθάρρυνε να προχωρήσουμε ακόμα παραπέρα. Έτσι, ξεκινήσαμε κόβοντας την τάρτα σε κομμάτια προκειμένου να δώσουμε μια άισθηση δράσης και προσβασιμότητας. Ένα κομμάτι μόνο ίσως να μην μπορούσε να κάνει την διαφορά, για αυτό ακολουθήσαμε το ένστικτό μας και κόψαμε και την υπόλοιπη τάρτα σε κομμάτια. Τέλος, ξεχωρίσαμε μερικά κομμάτια από τα υπόλοιπα, αναδεικνύοντας την αίσθηση της κίνησης που θα μπορούσε να σημαίνει πως ένα από αυτά κατευθύνεται προς το μέρος του παρατηρητή.

6. Τονίστε την αίσθηση των διαστάσεων και ξεπεράστε τα όρια.

Για τις ανάγκες αυτής της φωτογράφισης, κρατήσαμε την κάμερα σε ένα σταθερό σημείο προκειμένου να επισημάνουμε τις διαφορές μεταξύ της φωτογραφίας και του styling. Ωστόσο, ανεξάρτητα από τις γωνίες φωτογράφισης τις οποίες χρησιμοποιείτε, θα ήταν καλό να πειραματιστείτε και με τη διάσταση του ύψους παίζοντας με τα όρια. «Μην κρατάτε τα πάντα εντελώς επίπεδα», προτείνει ο Schreider. Παίζοντας με τις επιφάνειες και τα όρια, μπορείτε να δώσετε ζωή στις φωτογραφίες σας μεταφέροντας αυτές στον κόσμο των 3 διαστάσεων. Στον ίδιο κόσμο, δηλαδή, που το φαγητό καταλήγει στον ουρανίσκο σας.

7. Γνωρίζετε που να σταματήσετε

Το food styling έχει τη δυνατότητα να κάνει θαύματα, μόνο μέχρι εκείνο το σημείο που δεν μπορεί να κάνει πια. Ο Schreider προειδοποιεί σχετικά με την εισαγωγή υπερβολικά πολλών στοιχείων σε μια σκηνή και το over-thinking. Απλά και μόνο επειδή μπορείτε να χωρέσετε μια ακόμη χαροπετσέτα / μαχαιροπήρουνο / γαρνιτούρα στο κάδρο σας, δεν σημαίνει απαραίτητα πως πρέπει και να το κάνετε. Όταν ένας χώρος γεμίζει με υπερβολική λεπτομέρεια, και το μάτι δυσκολεύεται να εστιάσει γρήγορα σε ένα συγκεκριμένο σημείο, ξέρετε πως ήρθε η ώρα να κάνετε ένα βήμα πίσω και να αναπροσδιορίσετε την στρατηγική σας σε ένα περισσότερο μινιμαλιστικό επίπεδο. Θυμηθείτε πως ποτέ δεν έιναι κακό να πειραματίζεστε. Αρκεί να δείτε όλες τις μικρές αλλαγές που κάναμε εμείς στην τάρτα μας προκειμένου να οδηγηθούμε στο τελικό αποτέλεσμα:

Τι περιλαμβάνει η εργαλειοθήκη ενός Food-Stylist;

Ενδιαφέρεστε να ασχοληθείτε ακόμη πιο σοβαρά με τη φωτογράφιση φαγητού; Παρόλο που ο Schreider είναι ξεκάθαρος πως τα περισσότερα πιάτα μπορούν να στολιστούν άριστα χωρίς τη χρήση κανενός είδους εργαλείου, υπάρχουν σίγουρα μερικά αντικείμενα που θα μπορούσαν να σας φανούν ιδιαίτερα χρήσιμα. Παρακάτω ακολουθούν τα αντικείμενα που έχει πάντα μαζί του σε κάθε φωτογράφιση:

  • Ένα κοφτερό μαχαίρι: ένα κοφτερό μαχαίρι μπορεί να εξασφαλίσει πως θα δημιουργήσετε όμοια κομμάτια με ακρίβεια και θα αποφύγετε τις νότες ανεπιθύμητης «ακαταστασίας» που αναφέραμε λίγο παραπάνω.
  • Πινέλα: «Στην πραγματικότητα έχω πολύ περισσότερα πινέλα από αυτά που βλέπετε στην παραπάνω φωτογραφία. Τα χρησιμοποιώ για να προσθέσω ή να αφαιρέσω σκόνη από τις επιφάνειες και να χειραγωγήσω υλικά όπως το αλεύρι, τα υγρά και τις σταγόνες», αναφέρει ο Schreider. Προτείνει επίσης την αγορά ποιοτικών πινέλων είτε από κάποια κατάστημα με καλλιτεχνικά είδη είτε ακόμη και από κατασκευαστές make up. Δεν είναι μόνο ότι τα πινέλα σας θα αντέξουν για περισσότερο χρόνο, αλλά θα είναι ικανά να δημιουργήσουν και ένα ποιοτικότερο αποτέλεσμα.
  • Μικρό ψαλίδι: Οποιοδήποτε μικρό ψαλίδι θα μπορούσε να σας φανεί ιδιαίτερα χρήσιμο για το τριμάρισμα στις γωνίες ή τη δημιουργία stensils για τη διακόσμηση των cakes. Ωστόσο, ο Schreider προτιμά τα μικρά ψαλίδια γιατί μπορούν να φτάσουν σε δύσκολα και περιορισμένα σε χώρο σημεία, δίνοντάς του τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει χειρισμούς που απαιτούν εξαιρετική ακρίβεια.
  • Τσιμπίδα: για τους food stylists η συνεχής μετακίνηση μικροσκοπικών υλικών ή αντικειμένων μέσα στο κάδρο, αποτελεί καθημερινή ρουτίνα. Μια μικρή τσιμπίδα ή ένα ακόμα και ένα τσιμπιδάκι φρυδιών είναι ικανό να κάνει τη δουλειά.
  • Μαχαίρι ακριβείας: ακόμα και το μικρό σας ψαλίδι δεν μπορεί να χωρέσει εκεί που το χρειάζεστε; Χρησιμοποιήστε ένα ιδιαίτερα κοφτερό μαχαίρι ακριβείας.
  • Χάρακας: Ο Schreider χρησιμοποιεί τον χάρακα προκειμένου να μετρήσει ίσες αποστάσεις μεταξύ των αντικειμένων μέσα στο κάδρο. Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι φορές που το έχει χρησιμοποιήσει και σαν σπάτουλα προκειμένου να δώσει την επιθυμητή κλίση σε διάφορα υλικά ή αντικείμενα.
  • Σπάτουλα: Οι σπάτουλες διατίθενται σε πολλά διαφορετικά μεγέθη. Ωστόσο η συγκεκριμένη είναι όσο μικρή χρειάζεται για να χρησιμοποιηθεί σε projects μικρότερης κλίμακας.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *